Yemek Fotoğrafı Paylaşmamızın 5 Nedeni

Günümüzde artık hemen her platformda insanların çektikleri yemek fotoğraflarını görebiliyoruz. Yiyip içtiğimiz ya da yaptığımız yemek resimlerini Facebook, Twitter, Instagram, Vinclo gibi sosyal paylaşım sitelerinde, arkadaşlarımızla, takipçilerimizle paylaşıyoruz. Her geçen gün daha da popüler hale gelen yemek fotoğrafı paylaşımı yakın zamanda bir iş kolu haline gelmeye de başladı, birbiri ardına açılan yemek blogları, profesyonel yemek fotoğrafçısı arayışları, yemek fotoğrafı çekmek üzerine hazırlanan kurslarda bunun bir göstergesi. Herkesin aklındaki ve merak ettiği, bunun altında yatan ve konuyu bu kadar popüler hale getiren ne, neden yemek fotoğrafı paylaşıyoruz?

Kendini İfade Etme

Yiyip içmek her ne kadar temel ihtiyaçlarımızdan biri olsa da günümüzde dışarıda yemek yeme alışkanlığının yaygınlaşması ile birlikte yemek içmek bir zorunluktan ziyade, bazı insanlarda kendini ifade etme biçimine dönüştü 1 . İnsanların gittikleri, gördükleri, yedikleri yemekleri paylaşması, kişilerin paylaştıkları şeylerle ilişkilendirilmesine sebep veriyor. Bunun bir sonucu olarak insanlar yedikleri yemek fotolarını başkaları ile paylaşıyor ve kendilerini anlatmaya, ifade etmeye çalışıyorlar.

Statü Göstergesi

İnsanlar yapabildikleri, erişebildikleri ve tüketebildikleri şeyleri gösterme eğilimindeler. İyi bir restaurantta yemek yemenin bir statü göstergesi olarak algı yarattığını söyleyebiliriz. Gittiğimiz mahalle lokantasında yediğimiz yemeğin fotoğrafını paylaşmak yerine daha lüks bir restaurantta yediğimiz yemeğin fotoğrafını paylaşmamız bu duruma örnek olarak gösterilebilir. Artık paylaştığımız yemek fotoğraflarını bir statü, bir prestij olarak ele alıyoruz.

Paylaşma İsteği

Gittiğimiz, gördüğümüz, deneyimlediğimiz şeyleri, o anki hislerimizi arkadaşlarımızla, takipçilerimizle paylaşmak istiyoruz. İnsanlarla bizim o anki mutluğumuzu paylaşma isteğimiz, iyi bir yemekten önce elimizin telefonlarımıza gidip, biraz sonra yiyeceğimiz o güzel yemeği paylaşmamızın sebebi.

Bir Gruba Aidiyet İhtiyacı

İnternetin yaygın olarak kullanımı ve sosyal medya sitelerinde geçirdiğimiz saatler bizi bir gruba aidiyet ihtiyacı hissettiriyor. Artık ortak ilgi alanlarındaki kişiler daha kolay iletişime geçebiliyorlar. Bu gruplardan biride foodies olarak anılan, kendi yemek blogları olan, gittikleri restaurant, kafe gibi mekanlarda yedikleri yemeklerin fotoğraflarını paylaşan insanlar. Unutmadan, bu grubun üyelerinin giderek popüler hale geldiklerini ve takipçilerinin hızla arttığında ekleyelim.

Restaurantların Popülerliklerini Arttırmaya Çalışması

Yeme-içme sektörü pazarında yaşanan hızlı büyüme eğilimi, rekabet edilebilirliği giderek önemli bir yere taşıdı. Restaurant, kafe, bistro gibi yeme-içme sektörünün oyuncuları kendi tanıtımları için sosyal medyaya daha fazla önem vermeye, Facebook, Twitter, Instagram, Vinclo gibi sosyal platformlarda daha etkin olmaya başladılar. Müşterilerine kendilerini tanıtmak isteyen restaurantlar, sundukları hizmeti müşterileri ile paylaşmaya çalışıyorlar. Bunu yaparkende sıklıkla müşterilerine etkileyici ve şık sunumları olan yemek fotoğraflarını paylaşıp, popülerliklerini arttırmaya çabalıyorlar. Öyle ki kendilerini en etkili bir biçimde müşterilerine tanıtmak, onlara ulaşmak isteyen bazı restaurantlar profesyonel yemek fotoğrafçıları ile çalışıyor.

Giderek popülerleşen, insanların internet üzerinden yaptıkları yemek fotoğrafı paylaşımı üzerine, sosyolog ve psikologların önümüzdeki günlerde daha fazla araştırma ve inceleme yapacaklarını söyleyebiliriz. Biz konuyu 5 başlıkta toplayarak sizlerle paylaşmaya çalıştık. Sizde konuyla ilgili soru, görüş ve önerilerinizi bizimle paylaşabilir, konuyla ilgili tartışmalara katılabilirsiniz.

Kaynaklar

1. ŞENER, N. K. (2014). SOSYAL MEDYADA GÜNÜN MENÜSÜ:SOSYAL MEDYADA “PAYLAŞILAN” YEMEK FOTOĞRAFLARI ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Erciyes İletişim Dergisi “akademia”, Cilt (Volume): 3(Sayı (Number): 3), 72-82.